+420 608 133 557
info@jakubvytiska.cz

Ohlédnutí za rokem 2015 a SEO v roce 2016

//Ohlédnutí za rokem 2015 a SEO v roce 2016

Ohlédnutí za rokem 2015 a SEO v roce 2016

Je poslední den v roce 2015 a nastal čas zhodnotit, to se stalo i nestalo. Zaměřím se zejména na SEO (osobním životem Vás opravdu nebudu zatěžovat 🙂 ). Většina bodů se tak bude točit okolo dvojice Seznam & Google.

  • 21.4. Google oznámil zvýhodnění webů ve vyhledávání na mobilních zařízeních (mobilegeddon), které budou mobile-friendly (mobilní web, responzibilita, či adaptivní web).

Dle doby, která uplynula a sledování několika webů, které jsou a nejsou mobile-friendly, si myslím, že se Google spíše snaží vychovávat správce webů a nastavovat nějaký trend. Postupem body totiž nevznikl na žádném sledovaném značně nepřívětivém webu pro mobily (jedná se o cca 5+ webů) žádný zásadní propad. Občas jsem pozoroval odchylku od desktopového vyhledávání, ale po čase se vše vrátilo na téměř stejnou křivku.

  • Během začátku roku 2015 spousta lidí řešila přechod na https protokol, tedy zda ano, či ne.

Google 6.8.2014 oznámil https jako signál, který bude mít vliv na hodnocení stránek. Od té doby se řešilo, jaký vliv tento přechod bude mít na stav indexace webů. Bohužel jsem podlehl trendu a některé weby jsem doporučil na jaře 2015 převést pod https. Velká chyba, jelikož Seznam neměl vůbec ošetřené, pokud web změní protokol. Resp. ano, web a všechny podstránky se indexovaly jako zcela nové, ale nepřevádělo se žádné hodnocení z http protokolu. Během léta 2015 to Seznam začal řešit prohlášením a na podzim zveřejnil informaci o postupné nápravě zpracování https protokolu. V tuto chvíli by snad mělo být již vše ok, ale prozatím jsem nezaznamenal u nikoho, zda po přechodu na https indexace webu na Seznamu pro konkurenční KW zůstala stejná. Uvidíme v roce 2016 🙂

  • 12.5. Seznam spustil vlastní Pandu. Tedy update, který měl zatočit s webovým spamem , MFA/MFM stránkami, doorway atd. Aktualizaci nazvali Jalapeňo (ano po té pálivé papričce) 🙂

musím říci, že během celého roku pozoruji občas zvláštní dění křivky viditelnosti webů. Pokud srovnám křivku Google a Seznam u sledovaných frází webů, kdy u většiny z nich Google lineárně, nebo s určitou pravidelností posiluje, tak u Seznamu během celého roku docházelo ke zvláštním výkyvům. Zpravidla se tento výkyv vrátil do 14 dnů do původní hladiny. Mohlo to být způsobeno přepočítáváním signálu na základě ať už zveřejněných, či skrytých aktualizací, ale to už se nedovíme. Každopádně velké plus Seznamu jakoukoliv snahu vylepšit algoritmus zpracování a vyhodnocení výsledků, která povede k lepší UX. Je doplním, že propad v grafu níže na (únor – květen) 2015 je způsoben https (pak byl web vrácen zpět na http).

Seznam vs Google

Seznam vs Google

  • 30.9. další bod který patří Google. Jedná se o den, ke kterému by měli mít správci  webů implementovaný souhlas se zpracováním Cookie

velký problém, který značně zasahuje do práva EU i ČR. V podstatě je to opět relativně jasné. Směrnice EU říká, že by správce webu měl vyžadovat souhlas se zpracováním cookie, legislativa v ČR nic takového striktně nevyžaduje (prozatím). Takže jediný problém je s tím, že pokud využíváte služby Google (AdSence, AdWords, Google Analytics atd.). Tedy služby, které pracují s demografií, personifikací a podobně, musíte daný souhlas od uživatelů vyžadovat v režimu opt-in (pokud nebudete, Google Vám může některé služby zablokovat – pokud ale využíváte pouze GA – bez demografie, mělo by vše být bez problémů). Hrozná věc celkově, jsem zvědavý, kam povede ochrana soukromí a omezení zpracovávání údajů v dalších letech. Samozřejmě je potřeba mít rozumné meze, ale pak půjde velmi těžko pracovat s cílením reklamy a budou se vám zobrazovat věci, o které opravdu zájem mít nebudete (Google údajně již pracuje na způsobech jak zpracovat údaje o chovaní bez cookie – jediná varianta co mě napadá je Google chrome 🙂 )

  • Celkově se mi líbí, že SEO a resp. celé toto odvětví směřuje směrem ke kvalitnímu obsahu a uživatelské přívětivosti webů. V roce 2015 k tomu byly dány jasné signály a mnohem více se to v SERPu projeví v roce 2016.
  • Řada klientů i lidí, kteří potřebují poradit, si to začíná uvědomovat a díky bohu se tak již neřeší, zda mají 20 CSS chyb, špatná slova v meta keywords a další podobné věci, které akorát zabírají čas a energii při vysvětlování, že je to trochu jinak než mít 100% v nějakém super SEO analyzátoru.

Kam povede optimalizace v roce 2016?

  • on-page faktory
    • TOP klíčová slova budou hrát v obsahu stále silnou roli, nicméně to neznamená, že vždy tvoří hlavní směr SEO. Vyhledávání se stále více zpřesňuje na konkrétnější fráze (např. při cílení na konverze produktů a služeb)
    • Rich content se v roce 2015 ukázal jako silný nástroj při obsahové optimalizaci. Neboli bohatost obsahu v podobě unikátních obrázků, videí a dalších prvků pro větší zaujetí návštěvníka jsou stále důležitější. Obsah byl a bude i v roce 2016 král při SEO.
    • Responzivní web, adaptivní, nebo mobilní web v roce 2015 neměl při SEO zásadní vliv. Nicméně je potřeba si uvědomit, že někdy až 30% uživatelů vstupuje na stránky přes mobilní zařízení. Jaké tedy budou konverze, pokud web tuto skutečnost nebude zohledňovat?
    • V roce 2015 se zvýšil počet webů, které používají sémantické značkování pro HTML5 a tento stav bude narůstat (ať už microdata, RDFa, nebo mikroformáty). Sále se rozšiřující sbírka schema.org ukazuje, co vše je možné specifikovat pro lepší pochopení sémantického obsahu webu. Bohužel prozatím pouze Google tyto značky zpracovává, ale značně ovlivňují CTR ve výsledku vyhledávání. U Seznamu  se jedná prozatím pouze mikroformát GEO. Věřím, že v dalším roce Seznam rozšíří schopnost rozpoznat a zpracovat další značky.
    • CTR, bounce rate a další formy poznání chování návštěvníků na webu vedly ke zohlednění pozic ve vyhledávání, což je logické a tento aspekt bude mít sílící vliv na pozici ve vyhledávání. Jedná se tak zejména o rychlost načítání stránky, optimalizace kódu (velikosti obrázků), načítání externích js, ukládání do mezipaměti a asynchroní načítání CSS.
  • off-page faktory
    • zpětné odkazy, zpětné odkazy, zpětné odkazy. V minulých letech základ SEO. V roce 2015 nepřišel zásadní update tučňáka od Google, ale snad již většina správců pochopila, že je potřeba vytvářet na web signály v podobě kvalitních odkazů. V roce 2016 budou tuto část zastupovat částečně sociální sítě a signály právě z nich. Ukázal to rok 2015, kdy například došlo k zobrazování Tweetů ve výsledcích vyhledávání
    • Sociální sítě v roce 2016 budou mít vliv nejen z hlediska SEO, ale také jako další samostatná platforma pro optimalizaci a marketing. Ukazuje se obrovský vliv kanálu Youtube (v podobě samostatné sítě kde se zvyšuje objem vyhledávání), akvizice Instagramu Facebookem v roce 2012 umožnila v roce 2015 inzerovat z Facebooku i na Instagram (se zajímavým výsledkem ceny prokliků a kampaní – samozřejmě s nutností perfektně pracovat s nabízeným obrazovým materiálem).
    • Je potřeba si uvědomit, že vyhledávání není pouze textové, ale universal search, zohledňující obrázky, videa, místa, recenze a další prvky. Pro Google je to i např. aplikace na GoogleAps související s daným dotazem.

Stále je tak důležitější myšlenka, že optimalizace se nedělá pro vyhledávač, ale pro vyhledávání = nabídnout uživatelům co možná nejzajímavější obsah zaměřený přesně na to co vyhledávají (potřebují), kvalitně zpracovaný, rychle a správně se načítající na každém zařízení s relevantními  signály z externích zdrojů.

By | 2017-03-05T22:48:44+00:00 31. Prosinec, 2015|SEO|0 Comments

Leave A Comment

5 × five =