+420 608 133 557
info@jakubvytiska.cz

Měření uživatelské přívětivosti webu

//Měření uživatelské přívětivosti webu

Měření uživatelské přívětivosti webu

Před časem jsem řešil jak elegantně měřit chování uživatelů na stránkách, proč nevyplňují formuláře, proč je nezajímá obsah webu, kam klikají atd. Dříve jsem pracovat s klasickou službou nabízející heatmapy, scrollmapy. Byl to Crazyegg, ale nyní jsem potřeboval vidět přesně co uživatel, nebo určitá skupina na webu dělají. Zapátral jsem a našel několik zajímavých služeb:

Pro moji potřebu jsem chtěl, aby služba uměla:

  • zaznamenávat návštěvy,
  • měřit klasické uživatelské mapy (scrollmap, heatmap, attention, geo)
  • pracovat s funnelem,
  • analýza kontaktního formuláře
  • byla zdarma do určitého počtu měření / měsíc.

Výsledkem požadavků byly dvě služby – Hotjar a Mouseflow. Zvolil jsem Mouseflow, jelikož mě zaujala možnost implementace WordPress pluginu a mít data přístupná přímo z administrace.

Mouseflowlogo

Předem zmíním, že registrace, instalace WordPress pluginu a nastavení zabralo maximálně 5 minut.

  • Zaregistrujete se (potvrdíte email),
  • přihlásíte se, nastavíte doménu, případně další informace
  • vygeneruje se měřící skript,
  • nainstalujete WordPress plugin,
  • zadáte měřící kód a je to 🙂

Mouseflow nástěnka

V základní verzi (zdarma jste omezeni na 1 měřenou doménu, 100 záznamů/ měsíc, 1 funnel a 1 analyzovaný formulář – ale to je pro většinu malých uživatelů, nebo pro vyzkoušení naprosto ok.

Doporučuji si projít nastavení, zejména pak vyloučení svých IP adres z měření a nastavení vzorkování záznamů (recording rate). Jelikož máte ve verzi zdarma 100 záznamů/měsíc, je pravděpodobné (jako u mě), že limit přesáhnete a poté nebude x dní nic měřeno. Pokud si nastavíte recording rate, bude zaznamenávána každá druhá, třetí, n-tá návštěva.

nastavení MouseFlow

Může se vám hodit i nastavení měření na více doménách (subdoménách), nastavení identifikace stránek a sloučení výstupů dle identifikátorů atd.

Orientace v programu je velmi příjemná a intuitivní, z nástěnky se dostanete z přehledu k jednotlivým záznamům, případně je možné je označovat štítky, nebo proměnnými. Mouseflow dokáže na základě interakce návštěvníka přiřadit štítky a proměnné automaticky (odeslání formuláře, interakce s tlačítkem atd.)

nástěnka MouseFlow

 

Na mé nástěnce je již vidět, že další návštěvy se nezaznamenávají, jelikož jsem dosáhl limitu 100 záznamů a také, že za 3 dny dojde k reffil (doplnění/resetování limitu).

Popisovat jednotlivé heatmapy, scrollmapy atd je zbytečné, to je klasický produkt, který znáte, nebo snadno pochopíte. Rád bych ale zmínil dvě zajímavé funkce.

Definování konverzního funnelu (nebo funnelu obecně). Tedy určíte si jednotlivé stránky, které uživatel navštíví (nákupní košík, objednávkový proces atp.) a můžete jednoduše sledovat jednotlivé uživatele, resp. jak se chovali, pokud nepokračovali na další krok.

funnel MouseFlow

a druhá příjemná funkce pro weby řešící konverzi přes kontaktní formulář je sledování kontaktního formuláře na webu a jeho jednotlivá pole (v podstatě Mouseflow rozpozná sám). Pokud používáte WordPress a Contact Form 7 uvidíte něco podobného:

formulář MouseFlow

V detailu chování uživatelů při práci s formulářem je pak krásně vidět jaké prvky formuláře mají největší „úmrtnost“, jak dlouho uživatelům trvá jejich vyplnění a můžete si případně přehrát jednotlivé uživatele, kteří provedli interakci s formulářem.

formulář MouseFlow

To je vše. Určitě doporučuji vyzkoušet Mouseflow, najdete tam další zajímavé drobnosti. Produkt je v základní verzi zdarma a drtivé většině majitelů stránek pomůže bez jakýchkoliv dalších nákladů pochopit, proč uživatelé z webu odcházejí, nepostupují objednávkovým procesem atp.

Pokud máte zkušenosti s jiným programem, napište své zkušenosti do diskuze.

By | 2017-03-05T22:48:43+00:00 10. Únor, 2016|WWW stránky|0 Comments

Leave A Comment

11 − 2 =