+420 608 133 557
info@jakubvytiska.cz

Analýza klíčových slov

/, SEO/Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov

Co byste neměli opomenout při plánování PPC, SEO, nebo struktury webu?
Zjistit si co a v jaké míře uživatelé vyhledávají. Tedy provést si analýzu klíčových slov z hlediska hledanosti a zmapovat si trendy ve vyhledávání. Popíšu tři základní nástroje, které používám

Analýza klíčových slov SeznamJedním z prvních kroků při plánování online marketingu, nebo samotné tvorby webu / eshopu je zjištění si zájmu uživatelů na internetu o daný produkt / službu. Setkal jsem se s klienty, kteří by rádi chtěli řešit SEO pro určité klíčové slovo, ale bohužel nemají zjištěno, zda a v jaké míře se dané klíčové slovo, kořen, sestava klíčových slov hledá.

Seznam – Návrh klíčových slov

pro přístup k tomuto nástroji musíte být přihlášení pod svým účtem Sklik. Pokud jej nevlastníte, nebojte si ho založit, je to zdarma, nemusíte k tomu zakládat žádné PPC reklamní kampaně. Po přihlášení se do nástroje pro plánování / návrh klíčových slov (KW) dostanete přes základní menu.

V celém článku se budu zabývat pojmem dovolená. Takže po zadání KW dovolená do vyhledávacího pole v nástroji pro návrh KW získáte zhruba tyto údaje (budou se lišit dle měsíce a roku, kdy to budete zkoušet).

Návrh klíčových slov Seznam

můžete si všimnout i zaškrtávacího políčka „komerčně příbuzná“ kdy se Seznam pokusí najít ke koření dovolená i synonyma nebo jinak příbuzná slova – někdy nástroj chytí použitelná slova, někdy je to horší. Jednotlivé sloupce, dle kterých si můžete návrh seřadit:

  • Klíčové slovo je fráze, která vychází z Vámi zadaného KW. Tedy může zde být uvedeno bez diakritiky, s dodatkem, zkomoleně, prostě cokoliv uživatelé do vyhledávacího pole na Seznamu zadají.
  • Hledanost vyjadřuje průměrnou měsíční hledanost za uplynulých 12 měsíců
  • Roční trend zobrazuje vývoj klíčových slov za uplynulých 12 měsíců. Zde můžete hezky vidět trendovost některých KW. Zaznamenal jsem u mnoha KW zvláštní jev mezi měsíci březen / duben 2015 – a to rapidní změnu hledanosti. Podle dat, která si ukládám, tak Seznam změnil v květnu 2015 i zpětně hledanost jednotlivých KW. Nevím, co se v Seznamu dělo, ale budu věřit, že se snaží zpřesnit hledanost, protože čísla, která udávali do té doby byla značně nadsazená. Ověřil jsem si to i tak, že u několika projektů klientům sleduji KW, která jsou na prvních příčkách a mezi těmito měsíci bylo diametrálně odlišné CTR. Tedy před 05/2015 velmi nízké, což se po úpravě hledanosti zlepšilo, ale stále si myslím, že se nejedná o přesná čísla.
  • Konkurence je důležitá, pokud plánujete PPC kampaně a ukáže Vám jaký je zájem o inzerci na dané klíčové slovo – jednoduše tak dokážete vybrat klíčová slova (pokud budete používat v části PPC kampaně přesnou shodu) a optimalizovat si tak CPC u některých reklam.
  • Cena se váže na atribut konkurence, tedy jakou průměrnou cenu zaplatíte za jeden proklik Vaší PPC reklamy, pokud ji vyvolá některé z daných KW

Jedna drobnost, která je zde patrná – a to trend  KW dovolená v protektorátu, které mělo hledanost cca 13.000 v květnu a 21.000 v červnu 2015. Jednalo se o vyvolání hledanosti na základě seriálu, který vysílala ČT, nicméně po odvysílání všech řad, je hledanost téměř nulová.

Pokud byste chtěli nějak jednoduše kopírovat KW, která si vyberete jako relevantní a s nimi pak dále pracovat, je možnost využít např. rozšíření do Google Chrome.

Plánovač klíčových slov – GoogleGoogle AdWords

Sofistikovanější nástroj nabízí Google. Je možné se na něj dostat opět přes přihlášení do plánování PPC reklam na Google, tedy AdWords (opět platí, že nemusíte zakládat žádné reklamy, pouze se stačí zaregistrovat). Pokud využíváte MCC (což nepředpokládám), je nutné nejdříve otevřít nějaký účet, abyste se dostali k příslušnému menu.

Další rozcestník Vás navede, jakou funkci z plánovače klíčových slov chcete využít

  • Hledání nových klíčových slov pomocí sousloví, webu nebo kategorie
  • Získání údajů o objemu vyhledávání a trendech
  • Sloučit seznamy klíčových slov a získat nová klíčová slova
  • Získání prognóz výkonu v oblasti kliknutí a nákladů

Nás bude zajímat sekce Získání údajů o objemu vyhledávání a trendech, každá z nich je kapitola sama o sobě. V případě zájmu Vám rád napíšu návod na práci s každou z nich, nebo jinak poradím.

Google AdWords - plánovač klíčových slov

opět použiji KW dovolená a nastavím cílení na ČR, ponechám pouze vyhledávač Google (pokud bych zvolil Na Google a partnerských stránkách ve Vyhledávací síti, tak by bylo zahrnuto i vyhledávání na portálech využívající skript pro hledání s výsledky od Google – což není pro tuto analýzu žádoucí). Vylučující klíčová slova nás také nezajímají – to by bylo potřeba v případě plánování PPC a časové období ponechte na Zobrazit průměrný měsíční počet vyhledávání za: Poslední měsíce (12) – samozřejmě si můžete upravit časový rozsah dle svých potřeb.

Důležité:

  1. pokud již máte www stránky nebo eshop, použijte jako první nástroj Hledání nových klíčových slov pomocí sousloví, webu nebo kategorie, kde si zadáte hlavní fráze reprezentující Vaše podnikání a URL webu. Nástroj Vám dodá sestavy klíčových slov korespondující s tím co na portále máte a tato KW si pak porovnáte s KW ze Seznamu – zpravidla KW ze seznamu jsou bohatší na různé alternativy.
  2. pokud plánujete tvorbu nového portálu, doporučuji nejdříve vyselektovat relevantní KW z Návrhu klíčových slov pro Seznam, který pak zadáte do nástroje Získání údajů o objemu vyhledávání a trendech v Google (já použil pouze jedno KW dovolená pro ilustraci funkčnosti).

AdWords - získání údaje o objemu vyhledávání

Všimněte si několika důležitých možností nastavení Plánovače:

  • Trendy v objemu vyhledávání Vám umožní upravit trendový graf na data, která jsou pro Vás důležitá (např. vyhledávání na mobilu vs desktopu, lokality atd.)
  • Návrh reklamních sestav / Návrh klíčových slov pro naše potřeby je důležité se přepnout do záložky Návrhy klíčových slov
  • Sloupce definují, jaké údaje pro jednotlivá KW uvidíte – doporučuji zapnout Konkurenci a navrhovanou nabídku
  • Stáhnout funkce je pro mě velmi důležitá, jelikož si dokáži stáhnout veškerá data o KW do csv (resp. sešitu Excel) a spárovat je s daty o KW ze Seznamu, se kterými pak dál pracuji při analýzách KW pro klienty.

Google Trends

je poslední nástroj, který bych Vám rád ukázal. Pro jeho použití nepotřebujete zakládat žádný další účet, stačí být pouze přihlášeni pod účtem Google a naleznete jej Google Trends.

Google Trends

na úvodní stránce uvidíte aktuální trendy a oblíbené žebříčky. Tyto data Google přizpůsobuje lokalitě a chování uživatelů. Pokud např. zadáte do vyhledávání KW show must go on, pravděpodobně hledáte umělce Queen, ale když zadáte KW show Praha, jde Vám o místo, kam můžete zajít se pobavit v Praze.

Nepřehlédněte jednu důležitou věc, a to sice odběry v nabídce, která je schovaná vlevo nahoře pod tlačítkem Google Trends, nabídne se Vám následující:

  • Domovská stránka
  • Prozkoumat
  • Populární vyhledávání
  • Populární na Youtube
  • Top žebříčky
  • Odběry – zde si můžete na Vámi zvolený vyhledávací dotaz nechat zasílat týdně/měsíčně trendy – třeba pro napsání novinky na Váš web

Sekce Prozkoumat Vám nabídne možnost porovnat si různá KW a vývoj jejich hledanosti od roku 2004 i s předpovědí na rok následující.

Google Trends - analýza klíčových slov

je potřeba se zaměřit na zpřesnění porovnání – tedy Lokace, časové období, případně kategorie a typ vyhledávání (webové, mobilní, obrázky atp.). Doporučuji k trendům zapnout Titulky zpráv a předpověď. Titulky zpráv Vám zobrazí dobu, kdy na dané téma vyšel v důležitém online periodiku nějaký článek. Často je tak ovlivněno vyhledávání na krátkou dobu. U Kw dovolená a cestoví pojištění je vidět silné sezónost během letních měsíců a nižší v zimně. Také je potřeba si všimnout vzrůstajícího zájmu o cestovní pojištění – což je důležitá informace pro společnost nabízející tuto službu.

Interpretace dat / grafu je relativní, tedy data, která se v grafu zobrazují nejsou výsledkem hledanosti KW, ale jde o hledanost KW vydělená počtem celkové hledanosti KW v daném segmentu. Proto pokud budete porovnávat KW dovolená a např. monitor, mohou mít v některé době stejnou relativní hodnotu, ale přitom mají naprosto jinou hledanost – jde tedy o relativní četnost hledání KW v daném segmentu (kategorii) KW.

Souhrn

Nějak jsem se dnes rozepsal :), ale pomocí výše uvedených nástrojů můžete získat relevantní data o KW a trendech, která souvisí s Vaším podnikáním a má smysl a vycházet z nich při plánování PPC, online marketingu nebo SEO. Samozřejmě je potřeba pracovat s analýzou komplexně, zahrnovat méně hledané fráze, vlastnosti, lokace atp, jelikož tato další víceslovní spojení (longtail) Vám budou zpravidla generovat při nižší konkurenci zajímavou návštěvnost a je to pouze jedna z více možných cest, kterou se můžete vydat. 

S pozdravem
Ing. Jakub Vytiska

By | 2017-03-05T22:48:46+00:00 30. Listopad, 2015|Online marketing, SEO|0 Comments

Leave A Comment

fourteen − two =